Tre år och elva dagar


~Bakom kulisserna~

*Spoilervarning*

Skrevs: 2014-05 – 2015-08, 2021-01 – 2022-02

I maj 2014 gjorde jag mina första försök att delta i skönlitterära tävlingar, samtliga i tidningen Skriva. Dels deltog jag i några bildtävlingar där man till en given bild skulle skriva ihop en inledning på max 25 ord, dels gav jag mig på att delta i deras novelltävling. Maxlängden var 4000 tecken inklusive blanksteg, samt att man skulle följa ett givet tema, i det här fallet var det ”Gränser”.

En vecka innan deadline började jag fundera på en idé jag haft sedan tidigare: vad krävs för att en timid person ska gå från att inte ens kröka vingen på en fluga till att ta en annan persons liv?

Jag skrev ihop novellen under en lunchrast, samma dag som deadline. Jag läste igenom den en gång, gjorde en enkel redigering och skickade in den. Bidraget landade på 3927 tecken och titeln sattes till Tre år och elva dagar.

Så här i efterhand var novellen ett riktigt hafsverk, och att jag hade blivit förvånad om jag vunnit någonting med den. Den var inte bra, alldeles för lite gestaltning, ingen spänning eller dramatisk kurva. I stort sett var den inte bättre än om någon skulle berätta, utan inlevelse, hur en kock följer ett recept från första till sista punkten utan att misslyckas.

Hur som helst, idén om Samuel Thunell föddes någon gång under 2013 när jag skrev de första raderna på En natt i Logtown City och där gav honom en cameo. Han presenterades som en före detta lärare, satt numera i fängelse och beskrevs med orden: ”För somliga gick det inte alltid som man tänkt”. I novellen jag färdigställde 2014 försökte jag ge en förklaring till vad som hänt honom.

Under tiden upptäckte jag hemsidan kapitel1.se och pytsade där upp novellen Vantskruvsmannen (se Kommande projekt). 2015 bestämde jag mig för att delta i deras tävling Sommarens Novell. Först visste jag inte vad jag skulle delta med, men sedan föll valet på att redigera Tre år och elva dagar och att stöpa om den helt och hållet.

I version 1 är Simon Thunell perspektivbärare. Han har kidnappat mördaren Klas Pettersén och vi får förklarat varför Simon passerar sin gräns. Temat för nästa novelltävling var ”Bakom stänga dörrar”. Jag döpte om mördaren till Klas Sax och stängde in honom bakom dörren. I En natt i Logtown City förekommer karaktären Frank Mickelson, en poliskommissarie med en liten men viktig roll. Han kastades in som perspektivbärare i version 2.

När jag hade bestämt mig för vilka förändringar och omskrivningar jag skulle göra, skissade jag upp ett synopsis och berättelsens struktur. Jag testade att skriva lite, och kom någon sida in. Den påbörjade novellen fick vila lite innan jag skrev klart. Därefter följde två redigeringsomgångar innan jag lade upp den på kapitel1.se och klickade på knappen om att delta i tävlingen.

Längden på novellen ökade i slutändan från dryga 600 ord till nästan 3000. Trots det får vi veta mer om Simon i den korta versionen än i den längre. Dessutom fick jag möjlighet att ge Simon Thunell en koppling till framtida, planerade projekt samt att jag kunde göra kopplingarna till Logtown City tydligare.

I tävlingen deltog 65 bidrag. Läsarna röstade fram sina tre favoriter, medan en jury tog fram sina tre. Jag fick inte en enda läsarröst (jag ursäktar det för mig själv med att jag skickade in novellen dagen innan deadline och att läsarna inte hann läsa min), däremot blev jag juryns favorit, med motiveringen:

Tre år och elva dagar bygger – med hjälp av ett detaljrikt och stämningsfullt språk – skickligt upp en spännande och genomtänkt historia. Med stor känsla för karaktärerna tar novellen med läsaren på en nervkittlande katt- och råttalek.

Ja, det är en mycket snyggt komponerad deckarnovell. Läsaren vilseleds att länge tro något helt annat – och när sanningen sedan uppdagas, görs det på ett sätt som både överraskar och underhåller läsaren. Genomtänkt, välskrivet och elegant!

I början på 2020 gjorde jag ett första försök att få novellen publicerad på riktigt. Tidningen Faktum sökte noveller till sin nya satsning Faktum Novell, och novellen behövde varken vara nyskriven eller opublicerad. Eftersom jag inte hann skriva någonting nytt testade jag att skicka in Tre år och elva dagar. Det gick dock inte vägen.

Ett år senare blev det dags för nästa försök. Jag hittade en tävling till en antologi där jag trodde att den skulle passa. Den låg bra till i längd och novellerna fick inte tidigare vara publicerade i bokform. Även här kände jag inte att jag hade tid att skriva en ny berättelse. Jag gjorde dock ett par redigeringsomgångar av novellen och fick upp längden med ca 600 ord, ungefär 20% längre, innan jag skickade in den till tävlingen. Tyvärr gick det inte vägen den gången heller.

Framåt vårkanten fick jag frågan från Miramir Förlag om jag hade någon novell som kanske skulle kunna passa i podcasten En okänd röst. De sökte även deckare/krim och jag tyckte att mina båda Logtown-noveller, Tre år och elva dagar samt Näktergalen, borde kunna passa, och skickade in dem. Båda novellerna blev så småningom upplästa.

Samtidigt hade jag börjat fundera på en novellsamling i Logtowns värld, som en brygga mellan En natt i Logtown City och dess uppföljare. Tre år och elva dagar skulle i så fall vara en av dessa noveller. Jag småpysslade med novellen och gjorde mindre insatser under de kommande månaderna. Under hösten dök det upp en intressant tävling där man skulle skriva ett manus till ett radiodrama på ungefär 15 minuter. Tre år och elva dagar är ett samtal mellan två personer, en polis och en misstänkt, och skulle kunna göra sig bra i detta sammanhang. Så jag gav mig i kast med att skriva en radio-version av novellen och skickade så småningom in manuset till tävlingen i början på 2022. Tyvärr tog den sig inte vidare, men jag fick en del bra synpunkter jag kunde jobba in i.


Sida 1: Startsidan